8. Dagje rust voor de mannen

27 augustus 2016 - Foca, Bosnië en Herzegovina

Vandaag zaterdag, zijn we precies een week onderweg. Tijd om een dagje niet te rijden en wat rust te nemen. Vandaag geen wekker dus. Maar in half 9 zaten we aan de ontbijt tafel. Branche, de campingbaas bakte lekkere eieren met spek en tomaten voor ons. Met dikke sneden brood en mokken sterke koffie. Dat is prima wakker worden. De zon brak door en het werd warm. Ger en Jan hebben de motoren gewassen. Ralph liep de banden spanning na. Ger's compressor werd uit de koffer gehaald en waar nodig lucht aangevuld. Lekker een boekje gelezen in de zon tot we met z'n allen naar Foca gingen wandelen. We wilden geld pinnen en wat spulletjes kopen. Het was toch ruim een half uur lopen langs de autoweg. De 1e brug over de Drina bleek al jaren geleden ingestort. Maar de 2e was gelukkig helemaal o.k.
De ATM was snel gevonden en er tegenover was in supermarkt. Hier kochten we bananen en druiven. Water en wat snoep. Bij het zien van het juist gepinde briefje van 50 Bosnische Marken (€25) schrok de dame bij de kassa. Hier had ze niet van terug. Na een beetje aandringen en nog wat meer snoep lukte het uiteindelijk in het wisselgeld bij elkaar te krijgen. Daarna vonden we aan de rivier een mooi terras. Daar hebben ze vast lekker ijs. Helaas het ijs hadden ze niet meer. Maar wel lekkere pannenkoeken. En bier. Hier konden we even lekker zitten en genieten van het uitzicht en het zonnetje. Het was wel en beetje vergane glorie hier. Verveloos en gebarsten. De toiletten waren ook niet best. De vloer daar was helemaal nat. En het stonk. Later bleek waarom. De pijp van de stortbak was beneden afgebroken. Als je doortrok ging de complete inhoud van de stortbak over de vloer ipv in de pot. Smerig!
Op de terug weg vonden we toch nog een prima ijssalon met heerlijke smaken ijs. Jan kon nog een zonnebril scoren en Ralph en spiegel. Die had bij nog nodig omdat de spiegel van zijn motor kapot was gegaan toen de motor bij het tanken van de jiffy was gevallen. Nadat we terug waren gelopen ging Ger spontaan een tukkie doen en de anderen nog de was die intussen droog was verzorgen. Om half 8 was het eten klaar. Brancko had een heerlijke maaltijd van gestoofd varkensvlees en aardappelen gemaakt. Superlekker! Met heerlijke rode wijn erbij. Nadat we het vertrek voor morgen weer een beetje hebben voorbereid zijn we allemaal moe en tevreden in ons hutje verdwenen voor een aangename nachtrust. Morgen naar Montenegro.