16. Donder & Bliksem op Gross Glockner

4 september 2016 - Zeller-Fusch, Oostenrijk

Vanmorgen gezellig met z'n zevenen zitten ontbijten. Albert-Jan en Marjon hebben nog 2 weken voor de boeg en gaan verder richting Kroatië. Onze club van 5 gaat richting Noorden en hebben er al 2 weken op zitten. We kregen de tip van Marjon om via de Kranjska te rijden. Een gave pas met meer dan 40 haarspeldbochten. Deze was zeker de moeite waard. Bijzonder waren ook de klinkertjes die juist in de hairpins gelegd waren, terwijl de rest asfalt was. Het was lekker weer op zondagmiddag dus er waren vele andere motoren onderweg. Groeten en zwaaien naar de collega's was bijna geen optie meer. Niet ver daarna kwamen we in Italië. We konden zomaar doorrijden. Geen paspoorten, niks. Gewoon zonder stoppen de grens over. Dat waren we wel eens anders gewend. In Italië was het tijd voor een bakkie dus bestelde Jan in z'n beste Italiaans 5 cappuccino. Tutti bonno bellisimo. Italië was maar van korte duur want even later reden we alweer in Oostenrijk. Ook weer via een spannende pas. Nog meer hairpins. In Kottschach hebben we gelunched. Daarna ging het richting Gross Glockner Hochalpenstrasse. De weg slingerde langzaam omhoog. En voor het eerst sinds de Transfagarasan voelden we weer regen spetters. Maar niet veel. Eigenlijk wel even lekker fris. Maar we zagen al wat meer grijze wolkenflarden in de richting die wij op moesten. Hoger en hoger ging de weg de bergen in. Na het dorp Heiligenblut begint de eigenlijke hochalpenstrasse en daar staat ook het tolhuisje waar je voor een motor 25€ mag aftikken voor de overtocht.
Best veel geld, maar de weg is ook super aangelegd. Helaas begon het langzaam maar zeker harder te regenen. Dus even stoppen om de regenpakken aan te doen. Intussen begon het te donderen en te waaien. De knallen van de bliksem klonken uiterst indrukwekkend tussen de bergen. Beetje eng wel. Al de flitsen en donderslagen. Toch maar weer verder. We reden een tunnel in. Dwars door de berg naar de andere kant. Daar werd het alweer iets beter. Na een aantal haarspeldbochten kwam nog een tunnel en toen hield het op met regenen. Gelukkig maar. Het asfalt was wel nat. We gingen rechtsaf de Edelweisspitze op. 10 Hele krappe hairpins op een klinkerweg. Maar dan heb je ook een super uitzichtpunt. Hier de nodige foto's gemaakt. Hier krijg je een indruk van het machtige gebergte rondom de Gross Glockner, hoogste berg van Oostenrijk. Vandaar ging het weer verder. Naar beneden, naar ons pension. Dat was nu nog maar 35 km's weg. Kippekakkie. Leuk om weer in Oostenrijk te rijden. Mooie groene dalen met vriendelijke huisjes vol met de bekende geraniums. In Fuchsia in Chalet Charlotte hebben we kamers.
Het is weer mooi geweest voor vandaag.
Toedeledokie..

1. Daniel:
    5 september 2016
    Heerlijk om mee te lezen ouwe! Fantastisch!