13. Grenzeloos rijden van Trogir naar Plitviče

1 september 2016 - Jezerce, Kroatië

Ontbijt werd er niet geserveerd in Village White Maar nadat we de bagage weer in en op de motor hadden gesjord kregen we van de dame van de receptie toch wel een lekker kopje koffie. Het werd al weer vroeg warm, en de weg langs de kust was druk. Daar Jan een talent heeft voor het opsporen van ontbijtlokaties mocht hij voorop rijden. En al snel zaten we in een leuk tentje op het terras aan de koffie. Je raadt vast wat wij dit keer als ontbijt kregen. Eieren met spek, tomaat, koffie, jus en brood. Daarna vervolgden we weer onze weg langs de kust. Soms loopt de weg echt dicht langs het water en langs het strand. Je kon de mensen op het strand zien liggen en in źee zwemmen. Maar de weg was druk en steeds konden we diverse auto's en vrachtwagens inhalen. Rijdt toch lekkerder als je gewoon je eigen tempo kan doen. De temperatuur was intussen weer tot 32 gr opgelopen. Kort voor Zadar stopten we voor een korte (drink)pauze. Het leek toch niet zo'n goed plan om op het heetst van de dag door Zadar te rijden zoals de route was bedacht. We besloten via een kleine omweg al wat eerder de tolweg te nemen. Die stond zowiezo al op het programma omdat de route anders toch te veel tijd zou kosten.
De tolweg is echt heel mooi aangelegd. Deze voert nl door een gebergte heen. In de verte kon je zien hoe de weg op palen en viaducten was aangelegd. We kwamen ook door diverse tunnels. Waarbij ook een best lang exempkaar van zeker 5 km lang. Indrukwekkend. De tolweg werkt net als Frankrijk met tolpoortjes. Na de tolweg kwamen we langs een chauffeurs restaurant. Hier hebben we echt lekker gegeten voor weinig geld. Na het eten werd het weer tijd voor een mooie landelijke weg. We kwamen over een soort hoogvlakte, het leek wel een steppe of prairie. Fraai om te zien hoe de smalle weg door het landschap slingerde. Wel weer uitkijken in de bochten, want maar al te vaak lagen er daar juist steentjes. Intussen kwamen we steeds dichter bij Jezerce. Hier is ons pension en liggen ook de bekende Plitviče meren. Die gaan we morgen bekijken. Want we blijven hier 2 nachten. Een soort van rustdag maar weer eens. Want daar zijn we wel weer aan toe naar intussen al ruim 4000 km's op de teller te hebben gezet.
Tot zover maar weer. Wij gaan plat.

1. Nikki:
    2 september 2016
    Klinkt als een geweldige vakantie pap!