9. Langs de Tara en over de Dormitur.

28 augustus 2016 - Niksic, Montenegro

Vanmorgen nog een stevig ontbijt met gebakken eieren en een berg gebraden worstjes. Na het opzadelritueel reden we door Foca weer verder langs de rivier. De weg werd langzamerhand weer slechter van kwaliteit en er kwamen steeds meer gaten en steeds minder asfalt. Hele stukken was slechts alleen de rechter helft van asfalt voorzien. Wel fraaie uitzichten over het rivierdal. Na de grens Bosnië met Montenegro werd het wegdek duidelijk beter. We kwamen weer door vele tunnels allemaal ruw uitgehakt in de bergwand. De uitzichten over de Tara Canyon zijn fenomenaal. De rivier is diepblauw van kleur en de steile bergwanden mooi groen. In de rivier staat een grote dam, met als gevolg dat er een de andere kant een prachtig stuwmeer is ontstaan. Zie de foto's. Halverwege het meer ging de weg weer door een tunnel naar boven naar de hoogvlakte van Dormitur. Dit is een nationaal park in Montenegro. De weg was smal en slingerde langzaam omhoog. Hier en daar lagen flinke keien op het pad die van de bergen waren gerold. Volgens de TomTom hield het pad na 5 km. op. En volgens Google Maps liep het toch verder in weer op de asfalt weg aan te sluiten. De asfaltweg hield idd op om verder te gaan in een onverhard pad. Met flink grove keien. Na even een stukje het pad opgelopen te zijn besloten het maar te wagen. Want na het 1e stuk leek de rest goed te doen. Helaas werd het pad na een paar bochten steeds steiler en de stenen op het pad groter. Maar de asfaltweg erna kwam steeds dichterbij. Tot overmaat van ramp kwamen er toen nog een stuk of 4 krappe hairpins. Hier is menige krachtterm uitgesproken en zweetdruppeltjes verschenen op het voorhoofd. Ralph reed voorop en wist als 1e het verlossende asfalt te bereiken, wat de anderen weer de moed gaf in toch door te zetten. Het was een beproeving, een grensverleggende ervaring, maar we zijn trots dat we allemaal heelhuids boven zijn aangekomen. Pffftt.
Na dit avontuur konden we beginnen aan de route door het Nationale park van Dormitur. Een bijzonder mooie hoogvlakte. Met schapen en koeien op de weg. Wederom adembenemende uitzichten, echt geweldig. Kijk maar naar de foto's. Na Dormitur kwam de weg weet uit op een mooie hoofdweg met fraaie lange bochten waar je heerlijk kan sturen. Nog een uurtje rijden naar Niksic, naar hotel Trim.
Was echt super rijden vandaag. Veel gezien en ook lekker spannend.
Morgen naar Dubrovnik.
Van reisblog naar fotoboek