Mostar, met de bekende oude boogbrug, de Stari Most

1 juli 2015 - Mostar, Bosnië en Herzegovina

Naast het BB was gelijk een supermarkt. Daar hebben we broodjes en beleg gehaald en ook melk. Op een mooi plekje buiten de stad zitten ontbijten. Na Split ging het weer de bergen in. Plots was de weg afgesloten wegens werkzaamheden. Een Kroatische heer achter ons wees ons een alternatieve route. Al snel kwamen we bij de grens met Bosnië. Eerst alles laten zien bij het uitrijden van Kroatië. Toen kwam de douane van Bosnië. Hier moesten we alle papieren laten zien,van kenteken bewijs en groene kaart tot en met paspoort. Daarna nog een 2e Bosnische grenspost. Maar daar mochten we zomaar doorrijden.
De weg begon mooi daar. Ik dacht nog van zo, die is net aangelegd. Na 10km hield het mooie op een begon het spannende deel. Ze waren hard aan het werk aan de weg. Nadat we tussen diverse machines door waren gereden begon het offroad werk. Het was een prachtig mooie grindweg. Wel goed breed maar het is toch erg wennen. In het begin lijkt het of de motor door het grind alle kanten op wel. En er ontstonden flinke stofwolken. Na zo'n 10 km ineens weer asfalt. Het stuk langs het meer dus. Het hield ook zomaar weer op een we reden weer in grote stofwolken. We waren zo ongeveer de enige weggebruikers dus we hadden de weg voor ons alleen. Toen weer een stuk asfalt. En na een bocht achter een helling weer het stof in. Best spannend om te doen. Maar geef mij toch maar gewoon van dat zwarte spul onder de wielen. Onderweg nog op een mooie lokatie langs de rivier gelunched. Uiteindelijk kwam de weg in Mostar uit. De BB die we op het oog hadden bleek helemaal ok te zijn. De aardige gastvrouw gaf ons een glas vruchtensap en kwam toen met een fles zelf gestookte slivovitch. De stemming zat er gelijk al in. Na het opfrissen en omkleden de stad in. Het centrum is hier 5 minuten lopen vandaan. Rond de oude brug zijn veel gezellige straatjes met terrasjes en winkeltjes. We trakteerden ons eerst maar eens op een ijsje en daarna bier met zicht op de brug. Tijdens het eten weer genoten van alle mogelijke voorbijgangers. Mostar is een aanrader! Dat was het weer. Morgen gaan we richting Montenegro!