4. Transfagarasan

24 augustus 2016 - Pitesti, Roemenië

Vanmorgen zaten we in 8 uur aan het ontbijt. Sneden brood met 2 gebakken eitjes met ham. En zelf gemaakte pruimen jam. En donkerzwarte koffie. De motoren hadden we alweer opgezadeld. Het had geregend vanacht maar nu weer grijs maar droog. We reden eerst een stuk snelweg. Tot het einde. Toen een stuk binnendoor, want de snelweg werd nog aangelegd. Daarna was er weer een 15 km gereed, waarna de snelweg definitief ophield. Vanaf hier rechtsaf de bergen in die er vanuit de verte al veel te grijs uitzagen. Regenspullen maar weer tevoorschijn gehaald. Naarmate de weg naar boven ging nam het uitzicht af en de mist toe. Vele haarspeld bochten volgden elkaar op. Dat was goed te zien op de TomTom maar als ik door mijn helm naar buiten keek zag ik alleen maar grijze mist en rode achterlichten. Zonde hoor want het zou spectaculair moeten zijn volgens de 3 jongens van het BBC programma Topgear. De mooiste weg van Europa hadden ze beloofd. Bijna boven kwam er een lange donkere tunnel. Niet verlicht. Aan de andere kant gekomen wachtte een aangename verassing. Mist weg en zomaar de zon en uitzicht. Gewoon super vet! Eindelijk mooi uitzicht over de bergen en de hairpins. Mooie foto's van gemaakt. We reden een stuk door naar beneden. En kwamen bij een leuke hut voor de lunch. Spaghetti voor Edwin en mij. Jan en Ralph vinden voor de gebakken forel. Edwin besloot terug naar boven te rijden om te kijken of de mist intussen was opgetrokken. Wij gingen door voor de rest van de afdaling. Die liep langs het mooie stuwmeer. Een heerlijke stuurweg met veel bochten in alle soorten en maten. Dat was even lekker gassen. Bij de stuwdam aangekomen weer gestopt in te kijken. Imposante dam. Druk met vele bezoekers. Vervolgens weer verder voor het laatste stuk. We reden door een mooi dal. Met akkers en dorpjes. Aan de huisjes is toch wel te zien dat Roemenië een arm land is. Regelmatig zag je met de hand geknutseld karren met een paard ervoor. En de hele familie op de kar. De zijwegen waren meestal zandpaden. Het asfalt was slecht en vol met gaten. Hier een daar zwerfhonden langs de weg. Zonder waarschuwing zomaar wegwerkzaamheden. Het asfalt was gefreesd of stukken verwijderd. Putdeksels die cm's lager dan wegdek lagen. Leuk in allemaal een keer mee te maken maar niet echt fraai. We hebben nu 3 blokhutten in een vakantie park. Wel gezellig hier. Het terras was voorzien van vele Heineken parasols. Het weer was lekker warm vanmiddag. We konden buiten op het terras warm eten. Het is hier een uur later. En dan merk je dus het verschil als het donker wordt. Vanavond maar weer eens op tijd naar bed. Best vermoeiend zo'n hele dag op de motor.
Morgen door naar Bulgarije.
Weltrusten...