5. Ullapool naar Skye

30 juni 2016 - Broadford, Verenigd Koninkrijk

Na een heerlijke nachtrust en een "full Scottish breakfast" weer op de motor geklommen voor een fraai stukje Schotland. Vandaag de kustweg naar Applecross en de Applecrosspas. Het kasteel van Eileen Donan en de Skyebridge naar het eiland van Skye. Het weer werkte prima mee. Het begon licht bewolkt en er viel nog een kort buitje. Daarna klaarde het op en brak de zon door. De kustweg is echt schitterend. Het is zoals hier gebruikelijk weer een smalle slingerweg. Met vele fantastische uitzichten over de oceaan. Eerst vertoonde de lucht wolken, in vele kleuren grijs, wel 50 soorten. Later veranderd naar mooie witte watten wolken.
Echt bijzonder om te zien. Soms kan je de weg kilometers lang voor je uit zien slingeren langs de grillige kust. Bij de Apple Cross Inn heerlijke kop koffie met koek genomen. Buiten in de zon. Daarna de bekende pas beklommen. Echt een smalle weg steil de berg op. Als er een tegenligger komt moet er één de kant in duiken. Er zijn wel uitwijk plaatsen gemaakt hiervoor. Maar het blijft toch steeds schrikken als er na een steil stuk of bocht ineens een auto op je af komt. Het was weer geweldig om te doen. Na de pas een mooie doorgaande weg richting kasteel. Alleen veranderd die weg soms plotseling in een éénbaans weg. Dus je moet wel weer scherp blijven.
Eileen Donan Castle lag er prachtig bij in de zon. Het is echt een van de mooiste Schotse kastelen. Daarna reden we over de Skyebridge naar onze BB op Skye.
Er is een leuk haventje bij waar vissersboten op één kant liggen op de drooggevallen zeebodem. We hebben bij het take away restaurant fish&chips gehaald. En op een bankje bij de ondergaande zon in het zicht van de droog gevallen zee lekker gegeten. Daarna nog een afzakkertje in de pub genomen.
Nu weer moe maar voldaan in ons mandje gekropen.
Welterusten!